filmtankar

Peter J Andersson tycker till om och resonerar kring film och media. En och annan film- och dvd-recension varvas med annat med anknytning till filmens underbara värld.

torsdag, januari 24, 2008

Superman Returns [DVD]


Det här hade jag inte alls förväntat mig från Bryan Singer. Efter bland annat två briljanta filmer om X-Men, utmärkta De misstänkta samt den på filmtankar nyligen recenserade Sommardåd, trodde jag nya Stålmannen skulle rocka fett. Istället bjuder Superman Returns på en andlig och faktiskt ganska seg superhjältehistoria. Jag hade hoppats på nåt mer lättillgängligt och lättsamt, Superman har jag alltid förknippat mer med gott humör och bjärta färger än tungmod och eftertanke.

Bild, ljud & extra
Bild och ljud håller förstås toppklass, inte minst det visuella har Bryan Singer järnkoll på. Extramaterialet är rikligt, men överraskande ointressant.

Betyg
Filmen: 2/5
Utgåvan: 4/5

Dvd-info
Bild: 2.40:1 (anamorfisk)
Ljud: Engelska, spanska (Dolby Digital 5.1)
Text: Svenska, danska, finska, norska, engelska m.m.
Region: 2
Distributör: Warner
UPC: 321937823375

Superman Returns (USA 2006)

Etiketter: ,