filmtankar

Peter J Andersson tycker till om och resonerar kring film och media. En och annan film- och dvd-recension varvas med annat med anknytning till filmens underbara värld.

måndag, mars 13, 2006

Brokeback Mountain [Bio]

Källa: IMDB
Om alla människor finge uppleva sann kärlek, och dessutom fick chansen att leva ut den, skulle världen säkert vara en bättre plats än den är idag. Jack (Jake Gyllenhaal) och Ennis (Heath Ledger) är två fårfösare i Wyoming som faller för varandra. Tiden och platsen för deras kärlek är dock illa vald. På 60-talet var det lika oaccepterat med kärleksförhållanden mellan två människor av samma kön i amerikanska mellanvästern som i resten av världen. Båda två kommer dessutom från förhållanden där hårt arbete och traditionella könsroller är lika mycket norm som stetsonhatt och tuggtobak. De förstår mycket väl att ingen kommer att låta dem komma undan om deras relation blir känd, så de få gånger de kan träffas är det alltid i vildmarken. Brokeback Mountain, där de först föll för varandra, är och förblir den enda fristaden för deras kärlek.

Ang Lee har fått en del kritik för att bilden av USA känns likriktad. Cowboys och countrymusik verkar långa stunder vara det enda detta stora land består av. Vad man missar om man tolkar detta som en generalisering av USA i stort är att filmen bara gör anspråk på att beskriva Jacks och Ennis miljöer. Det går faktiskt att begränsa sig till deras situation och ändå vara allmängiltig. De är uppväxta i omgivningar där män inte förväntas visa känslor, precis som många män uppfostras också idag. Det påverkar förstås de bådas förmåga att hantera de långa rastlösa perioderna av frustration att inte kunna vara sig själv, uppbrutna av alltför korta stunder av tvåsamhet.

Ennis sitter hårt fast i sitt förflutna och har svårt att hantera saknaden, många gånger är den enda ventilen att slå någon på käften. Han prioriterar sina två döttrars liv över allt annat och tänker inte överge dem för en otrygg tillvaro med Jack. Han har ända sedan barndomen insett hur män som lever tillsammans möter sina öden i karga lantbygdstrakter. När Ennis äktenskap spricker, delvis på grund av hustruns (Michelle Williams) vetskap om förhållandet med Jack, fokuserar han helt på att klara av att betala sitt underhåll och hålla barnen skadelösa.

Jack har i någon mening lärt sig leva med sin läggning, och hans längtan efter ett liv med Ennis är närapå outhärdlig. Varefter tiden går inser Jack att även om drömmarna delas av dem båda, kommer Ennis aldrig ge efter för dem. För att uthärda vardagen som försäljare av jordbruksmaskiner och familjefar, flyr han emellanåt söderut mot den mexikanska gränsen och tillhållen för manligt prostituerade.

Det är imponerande att Ang Lee, som ju själv inte är amerikan, kan få Brokeback Mountain att kännas så äkta. Karaktärerna är lika trovärdiga som mångbottnade, och det gäller inte bara Jack och Ennis utan också deras familjer i övrigt. Ang Lee har förstås haft god hjälp av de hänförande naturvyerna och den briljanta ensemblen, som utan undantag står för gedigna och inlevelsefulla prestationer. Men framförallt är det historien i sig som håller hela vägen. Här finns ingen plats för sagolika överraskningar eller orealistiska beslut.

Dessutom är Brokeback Mountain universell och kunde med små justeringar lika gärna ha utspelat sig i Kina eller någon annanstans på jorden. Den är berättad utan övertydlighet, allt vi behöver veta finns där i bild eller i den sparsmakade dialogen. Att filmen är fri från stereotyper som att homosexuella män ska bete sig på ett visst sätt gör den bara så mycket mer grundad i verkligheten. Nog med beröm, jag nöjer mig istället med att konstatera att det här är Ang Lees bästa film hittills.

Brokeback Mountain (USA 2005)

Etiketter: